De opkomst en groei van Bitcoin
De reis begon in oktober 2013 met de eerste Bitcoin ATM in een Canadees café. In die eerste week werden 348 transacties verwerkt met een totale waarde van 100.000 dollar. Nu, na negen jaar, is het aantal Bitcoin-geldautomaten uitgegroeid tot 38.804 en de groei stopt hier niet.
De impact van Bitcoin-geldautomaten is een krachtige indicatie van de acceptatie en doorbraak van Bitcoin in de financiële wereld. Het is opmerkelijk dat vooral de Verenigde Staten een enorme groei in het aantal Bitcoin-geldautomaten hebben doorgemaakt, met 88 procent van deze machines in het land. De VS heeft ook 90 procent van de nieuwe installaties van de afgelopen maanden voor zijn rekening genomen.
Alleen al in oktober werden 129 van de 205 nieuwe Bitcoin-geldautomaten in de Verenigde Staten geïnstalleerd. Canada, waar de allereerste Bitcoin-geldautomaat werd geplaatst, heeft nu in totaal 566 van deze machines. Dit vertegenwoordigt nog steeds 6,6 procent van het wereldwijde totaal. Spanje staat op de derde plaats met 215 Bitcoin-geldautomaten, goed voor 0,6 procent van het totaal.
De financiële markt voor Bitcoin-geldautomaten heeft momenteel een waarde van 46,4 miljoen dollar en wordt naar verwachting tegen 2027 een markt van 472 miljoen dollar, volgens een rapport van Research en Markets.
Uitdagend jaar 2022
Niet alleen de Bitcoin-koers had te lijden in 2022, maar ook het aantal nieuwe installaties van Bitcoin-geldautomaten ondervond vertraging in de maanden januari tot mei. In september werd zelfs voor het eerst in de geschiedenis een daling van 459 machines genoteerd. Bitcoin blijft echter nog steeds de meest ondersteunde valuta, aangezien 100 procent van de geldautomaten Bitcoin-transacties mogelijk maakt.
Opvallend genoeg is Litecoin ook enorm populair, met een dekkingsgraad van 81 procent. Hiermee overtreft Litecoin zelfs Ethereum, dat een dekkingsgraad heeft van 74 procent. Dogecoin staat op de vierde plaats met een dekkingsgraad van 40 procent. Deze cijfers suggereren dat de geldautomaten mogelijk niet volledig in lijn zijn met de markttrends en een ander publiek aanspreken. Anders zou Ethereum logischerwijs dichter bij Bitcoin moeten staan.